Weer met beide benen op de grond - Reisverslag uit Denkanikota, India van Robbin Budie - WaarBenJij.nu Weer met beide benen op de grond - Reisverslag uit Denkanikota, India van Robbin Budie - WaarBenJij.nu

Weer met beide benen op de grond

Door: RobbinBudie

Blijf op de hoogte en volg Robbin

02 April 2011 | India, Denkanikota

Lang geleden sinds mijn laatste verhaal. We hebben voor twee weken geen internet gehad omdat we op het SMART zijn gebleven. Bij de start van deze twee weken dacht ik dat het niet te doen was om al die dagen achter elkaar te werken. Uiteindelijk is de tijd voorbij gevlogen. En wat hebben we niet allemaal meegemaakt..

Maandagavond hadden we wel meteen een operatie bij een zes dagen oude baby. Dit was best heftig, omdat veel verdoving niet mogelijk is bij een pasgeborene. Hij krijgt dus veel mee van wat er met hem gebeurt en ook al herinnert hij zich dit uiteindelijk niet, het is verschrikkelijk om hem te zijn lijden. Maar de operatie moest gebeuren omdat hij geen ontlasting kon maken doordat er geen uitgang was. Deze moest de arts dus creëren. Eerst zoeken naar de uitgang en deze fixeren. Het verliep niet zoals hij wou. Het duurde lang voordat hij goed zat en ondertussen zat de baby de hele tijd hartverscheurend te huilen.
Ik hielp met assisteren tijdens de operatie, maar kon het uiteindelijk niet meer hebben. Mijn bloeddruk daalde naar een dieptepunt en de hitte was onverdraaglijk, dus heb het moeten overdragen. Niet fijn, want het voelde als falen maar beter dan flauwvallen middenin de operatie.’
Uiteindelijk is de operatie gelukt, maar de baby was zwaar uitgeput. Dit moet voor zijn moeder ook echt zwaar geweest zijn, omdat zij buiten de OK stond te wachten en haar kindje kon horen. De mensen hier zijn echter zoveel gewend dat het ze niet zoveel lijkt te schelen.

Dinsdagavond zijn we echt uitgeput door de lange avond gisteren en het vroege opstaan vandaag. We willen dus vroeg naar bed, maar helaas.. De stroom wil hier niet altijd meewerken. Bij het koken werkt hij al niet, waardoor we dus niks zien en de pannenkoeken meer deeg zijn dan wat anders. In het donker eten is ook niet aan te raden, haha. Als er even stroom is kijken we een aflevering van Gossip Girl (want ja, dat is iets wat we echt niet in Nederland konden laten;)) en ga ik daarna snel douchen. Hilde heeft minder geluk.. De stroom én het water houden ermee op, terwijl ze nog heerlijk onder de shampoo en doucheschuim zit. Gevolg: een verkleumde Hil (met het beetje steenkoude water wassen wat we hebben bewaard is echt geen pretje) en ik mag in mijn übercharming pyjama + roze bril naar beneden waar ze zich vast dood zijn geschrokken van mijn vertoning. Ik moet wat voor Hil overhebben;). Uiteindelijk wordt er water geregeld en kan ze verder, maar het is al na middernacht eer we kunnen gaan slapen.

De rest van de week verloopt rustig zonder al te heftige casussen gelukkig. Ik zag er eerst tegenop om het weekend niet weg te gaan, maar achteraf is het voorbij gevlogen.

Vrijdag zijn we de patiënten voor het komende oog operatiekamp gaan inlichten. Dit gebeurt op de meest primitieve manier. We hebben een stuk of 10 dorpen bezocht verspreid over de hele omgeving. In totaal hebben we ongeveer 18 km gelopen in 6 uur. Het was echt fijn om door de geweldige natuur heen te wandelen en al die primitieve dorpen te bezoeken, maar het was ook ontzettend zwaar. Het zal rond de 34 graden zijn geweest en veel schaduw was er ook niet. Daarbij hadden we M bij ons (onze afkorting voor Melvin als ze weer eens wat uithaalt). Ze is ondertussen 4 maanden zwanger en per dag geeft ze minstens een stuk of 4 keer over. De dag vooraf had ze aangegeven dat ze van Kumar, haar man (en de man met het baardje in de foto, Marika;)), niet eens het SMART lopend mag verlaten. Maar vandaag schijnt die regel niet meer te gelden, want ze gaat met ons mee. Dat had ze toch beter niet kunnen doen. Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die zoveel klaagt, en ik kan soms al echt erg zijn haha. Wij hadden ook makkelijk alleen met Kiruba kunnen gaan en dan waren we vast ook een stuk eerder terug geweest. Alles moest voor haar gedaan worden, van haar tas dragen, tot eigen slippers afstaan omdat die van haar kapot gingen (denk aan het type slipper met glittertjes, zilver en niet bepaald walking material). Daar kwam nog bij dat ze opeens verdwenen was. Uiteindelijk bleek ze te slapen in een huis van een dorpbewoner. Uiteindelijk werd een lelijke paraplu tevoorschijn gehaald waarmee we stapje voor stapje dichter bij het SMART kwamen. Wat een onderneming! En een wonder dat we nog bijna alle patiënten gevonden hebben ook in het doolhof wat natuur heet.
Wel heavy om de omstandigheden in die dorpjes te zien. Privacy bestaat daar niet. In het openbaar jezelf wassen, altijd in een ruimte leven met je familie, iedereen hoort alles en weet alles van je. Dat lijkt mij echt verschrikkelijk. Hilde en ik zijn ook wel altijd samen, maar we geven elkaar ook wat ruimte als we merken dat de ander dat nodig heeft.
Toch heeft het leven van de dorpsmensen hier ook zijn pluspunten (voor ons niet voor te stellen). Als je ziet wat veel mensen (vooral de mannen) op een dag uitvoeren (rondhangen en niks doen, kletsen, slapen, relaxen). Nogal logisch dat ze niet veel hebben. Toegegeven, er is ook niet echt veel mogelijkheid om in iets door te groeien, maar heel zwaar hebben ze het dus ook niet altijd.

Wel vind ik het heel erg dat voor veel vrouwen het enige doel voortplanting is. Deze week hadden we een vrouw van midden dertig op het spreekuur. Ze had al verscheidene miskramen gehad. Nu was ze negen maanden zwanger, maar met de echo was geen leven van de foetus te horen. Ze begreep niet, of wou niet begrijpen, dat haar baby hoogstwaarschijnlijk dood was. Wat wil je ook na zoveel ongeluk en dan na negen maanden, vlak voor de geboorte, gaat de foetus dood. Daarbij had haar man haar na drie maanden zwangerschap verlaten. Ze was toch maar zijn tweede vrouw. Nog erger was dat ze waarschijnlijk al die miskramen kreeg, omdat hij haar Syfilis had gegeven en dit niet behandeld werd.
Die blik in haar ogen.. Alsof ze al niet meer leefde. Wat heeft het leven voor haar nog voor zin.
Ook was er een meisje van 17 jaar. Zij was op haar vijftiende getrouwd en was nog steeds niet zwanger geworden. Grote paniek dus, want dat kan hier echt niet. Zo jong en dan vinden de mensen om je heen al dat je faalt in je levensdoel. Dat is toch erg!

Zaterdag heb ik ontzettende heimwee. Er is helemaal niks te doen voor ons, de stroom ligt er uit en we hebben geen internet. Op zo’n momenten kan ik alleen maar aan thuis denken en blijven de tranen amper weg. Wat klinkt dat triest, maar het voelt echt zo.
Het voelt ook al zo lang geleden dat ik contact heb gehad met mijn familie en vrienden. Vanochtend belde iemand en ik dacht dat het mijn zusje was. Ik verstond het alleen heel slecht en toen viel ook die verbinding weg. Toen ik erover na ging denken besefte ik dat het nooit Meg kan zijn geweest, omdat het in Nederland midden in de nacht is. Zo zie je maar, ik wil haar zo graag horen dat ik waanideeën krijg.
Gelukkig belden mijn ouders ’s middags op en dat heeft me heel veel goed gedaan. Op deze momenten is het horen van hun stemmen genoeg om me weer vertrouwen en kracht te geven om door te gaan.

Zondag gaan Hilde en ik met een medisch team mee naar Kottagorrai (tribal village). Het plan was om 8.00 uur te vertrekken. Dat wordt uiteindelijk 10.30u, wat we eigenlijk wel hadden moeten weten met onze ervaringen in India wat tijd betreft. Het proppen van alle mensen in twee jeeps is hilarisch. Uiteindelijk komen Hil en ik achterin de ‘kofferbak’ terecht, samen met een houten doos met microscoop, enorme waterfles en lunch voor minstens 15 mensen. Dat was wel een ervaring apart tijdens een rit over enorme drempels en woeste natuur.
Als we uiteindelijk in het dorp arriveren, besluit het team eerst voor anderhalf uur te gaan bidden in de dichtstbijzijnde kapel. Weer wachten voor ons dus.
Uiteindelijk is het 14.30u als de consulten met de patiënten beginnen en om 16.0u wordt er weer ingepakt, gebeden en gezongen, en gaan we weer op weg naar huis.
Dit uitstapje wint een Oscar voor meest waardeloze bezigheid ever, omdat we meer met andere dingen dan met de patiënten bezig zijn geweest. Wel was het weer een typische Indiase ervaring.

De tweede week op het SMART is de meest heftige tot nu toe. In totaal overlijden er in een week vier zuigelingen en bijna (hopen nog steeds bijna) twee vrouwen.

In het begin van de week was er nieuwjaarsfeest in het dorp vlakbij het ziekenhuis. Er werd een man binnen gebracht die pijn op de borst had en daarna meteen in een comaslaap viel van alle drank die hij gehad had. Ik heb weer het infuus mogen prikken (dat wee goed ging:D), omdat hij heel slecht op prikkels (pijn) reageerde en de arts bang was dat hij hersenbeschadiging had opgelopen. Na het geven van verscheidene medicatie begon hij zo hard te snurken dat het duidelijk was dat hij gewoon zijn roes moest uitslapen. Wel erg beschamend voor zijn vrouw die hem in deze staat moest aanzien.

Woensdag weer een heftige casus. Je mag het gerust een scary story noemen:
Er waren eens een getrouwde man en vrouw die al tien jaar probeerden een kind te krijgen. In India MOET je kinderen krijgen wil je geen outcast worden. De vrouw werd daardoor zwaar onder druk gezet en mishandeld door haar man en schoonfamilie. Uiteindelijk stak ze zichzelf in brand, omdat ze het niet meer aan kon. Dit resulteerde in 80% lichamelijke verbranding en de dood.
De echtgenoot trouwde daarna met een jong meisje van zeventien en maakte haar zwanger. Na drie maanden zwangerschap verlaat hij haar. Waarom? Misschien ging het hier alleen maar om een geldkwestie.
In de vierde maand van haar zwangerschap belandt het meisje bij ons, het SMART, met zware abdominale buikpijn. Waarschijnlijk heeft ze iets genomen om van haar baby af te komen, omdat een vrouw met een kind en zonder man een stigma is hier.
En dit is een van de vele verschrikkelijke verhalen die je hier hoort.

Vooral huiselijk geweld is hier normaal. Vraag je ernaar, dan lachen de vrouwen alleen maar. Wat moeten ze anders.

Even genoeg enge dingen. Tijd voor de mooie kanten van deze stage.
Vandaag viel het me weer eens op hoe mooi deze plek is. Zo rustgevend, bijna altijd zon, overweldigende natuur, wilde dieren die wij in Nederland alleen in gevangenschap hebben. En de mensen bij onze stage zijn zo vriendelijk! Ik zal ze echt gaan missen als ik hier weg ga.

Er zit ook eindelijk vaart in ons sponsortraject! We gaan een medicijnkast laten plaatsen met een werkplek om medicatie klaar te maken. De schetsen zijn klaar en het bedrag komt overeen met datgene wat Hil en ik tot nu toe gespaard hebben. Op dit moment worden de werkers geregeld en dan zal het niet zo lang meer duren of er is een goede plek voor alle medicatie. Nou is het echt een rommelgebeuren en alles ligt door elkaar, dus het zal het werken een stuk aangenamer maken en het is iets blijvends. Dat vonden we heel belangrijk, dat ze er op lange termijn ook nog iets aan hebben.

Er zijn nog zoveel meer heftige casussen geweest, maar dat is echt teveel om allemaal te vertellen. Nog even over de dode zuigelingen..
De eerste was van een jong meisje in Kottagorrai. Zij was al drie dagen bezig met de bevalling en was zelf ook bijna overleden. Het kind heeft het dus niet gered, doordat de mensen niet begrijpen dat ze haar naar een ziekenhuis hadden moeten brengen en wij er pas te laat achter kwamen.

Woensdagavond arriveert een jonge vrouw (meisje) die de avond ervoor is bevallen van een 28 weken oude baby. Ze heeft ernstige anemie en moet zo snel mogelijk bloedtransfusie krijgen. Ik heb nog nooit iemand gezien die zo wit ziet door bloedtekort. Ze heeft koorts en verschrikkelijke abdominale pijn.
De baby is te klein om zelfstandig te kunnen drinken en hij is nog zo klein dat hij totaal geen vet op heeft en dus goed warm gehouden moet worden. De mensen hier weten dit echter niet. Ook is hij heel erg gevoelig voor infecties, licht en geluid en heeft hij veel rust nodig.
De arts maakt zich grote zorgen over het meisje en laat hierdoor de baby links liggen, omdat zij voor gaat. Achteraf geeft hij ook aan dat hij al had zien aankomen dat hij niks voor de prematuur kon betekenen om hem te redden.
De arts probeert vervoer naar een ziekenhuis te regelen. Het ziekenhuis wil moeder en kind echter niet zomaar aannemen en de arts is bang dat ze hen van ziekenhuis naar ziekenhuis zullen sturen.
De baby heeft ondertussen al moeite met ademhalen. Hij ziet er ontzettend rood uit en maakt amper geluid.
Om 22.00u overlijdt de baby.
Zo triest, ik voel me alsof ik gefaald heb. Desondanks dat ik met al mijn inzet heb geprobeerd om de familie duidelijk te maken dat ze de baby warm moeten houden en dat hij rust nodig heeft. Hij had gewoon ook al te lang zonder eten gezeten. Sinds de bevalling had hij niks gehad, omdat hij dit niet kon en de arts durfde geen sonde in te brengen omdat hij bang was voor een bloeding.
De hele tijd moest ik aan mijn tante denken. Zij werkt op de Neonatologie en weet wat een prematuur baby allemaal nodig heeft. Maar zelfs met al deze kennis hadden we niks kunnen doen zonder de benodigde apparatuur.

’S Avonds laat komt er ook nog een vier maanden oude baby binnen die Mningitis (hersenvliesontsteking) heeft. In Nederland zou ze meteen naar het ziekenhuis moeten voor intensieve behandeling. Hier krijgt ze weer wat medicatie en wordt naar huis gestuurd. Meer kunnen wij niet voor haar betekenen.

Vrijdagochtend is de arts in discussie met een gekomen verloskundige van het ziekenhuis, omat er geen actie ondernomen wordt met de anemische patiënt. Ook is hij boos en gefrustreerd over wat er gebeurt is. Hij wil deze verantwoordelijkheid niet op zich nemen en draagt hem over aan de vrouw.
Ook zijn er weer twee zwangere vrouwen van negen maanden binnengekomen.
Bij een van hen zijn de vliezen gebroken, maar het hoofdje van de foetus is nog niet ingedaald. Ze heeft 5 jaar geleden een baby verloren en dit is de eerste keer dat ze weer zwanger is. De arts wil niet weer een risico nemen en stuurt haar naar het ziekenhuis. Dit kan pas gebeuren na heel veel discussie, omdat de mensen hier gewoon niet naar een ziekenhuis willen.

Het andere zwangere meisje heeft al weeën en het hoofdje van de foetus is ingedaald. Ze heeft echter geen weeën en werkt totaal niet mee. Ze wil niks weten van onze adviezen.
We zouden vandaag naar Bangalore vertrekken, maar zijn de hele dag met haar bezig. De bevalling is ingezet, maar er gebeurt niks meer. De arts wil het proces versnellen, maar dit wil de familie niet. Als hij hen ook naar het ziekenhuis wil sturen, besluit de vader van het meisje dat ze haar weer mee naar huis nemen. Dit is echt heel erg, want ze moet kilometers lang terug lopen en ze kan ieder moment bevallen. Bij de echo klonk het hartritme van de foetus niet goed en de arts vreest dat hij het zwaar heeft. Ook de buik van het meisje ziet er heel vreemd uit.
We weten niet hoe het met haar afgelopen is en kunnen alleen maar hopen dat beiden het overleefd hebben.

’S Avonds komt nog een vier maanden zwangere vrouw binnen. Met heel veel pijn. Zij verliest haar baby ’s nachts.

Het was dus een week met veel zware herinneringen. Niets ging zoals het moest gaan. Het voelt als een week met veel faalmomenten waar we niks aan konden doen. Zo zie je hoe het hier ook kan gaan. Dit komt in Nederland niet snel voor, maar dode baby’s zijn hier heel normaal.

Sorry voor het zware verhaal met weinig vermaak, maar dit is het leven hier. Ik ben weer met beide benen op de grond en zie hoe zwaar het leven kan zijn.

Nog even over de medicijnen. Dit zijn allemaal proefexemplaren die de arts van kennissen krijgt. Die contacten zijn dus heel belangrijk voor het centrum. Vaker zijn deze medicijnen over datum en dus niet meer bruikbaar. Het is echt zonde hoeveel we moeten weggooien. Ook zijn veel middelen niet echt meer steriel, maar ik heb nog geen complicaties meegemaakt als gevolg hiervan.

Nou, ik heb een enorm lang verhaal geschreven en hoop dat het jullie niet teveel afschrikt, maar het is de harde waarheid. India is niet altijd mooi, maar heeft ook zijn schaduwzijden. Dit was voor een keer een realistische ervaring van een van onze werkweken.

Ik hoop de volgende keer met wat vrolijkere verhalen te komen. Maar deze verhalen zorgen wel voor een enorme persoonlijke groei die ik hier doormaak en ik ben daar heel dankbaar voor.

Weer bedankt voor de vele berichtjes en sorry als ik op sommige vragen niet geantwoord heb. Blijf vooral dingen vragen en ik zal er antwoord op proberen te geven!

Lieverds, ik houd van jullie en hopelijk tot over twee weken!
XXX Robbin

  • 02 April 2011 - 19:01

    Marjolein:

    Heftig Robbin.
    Geen wonder dat je het allemaal van je af moet schrijven.
    Was je hier een beetje op voorbereid?
    Maar dan nog is de harde werkelijkheid indringender lijkt me.
    Respect voor jou hoor en fijn dat je al gauw weer naar Nederland komt.

  • 02 April 2011 - 19:18

    Magda:

    Heej Robbin,

    Wat een heftig verhaal ! Ik keek al uit naar je reisverslag want ik had het idee dat het al hèèl lang geleden was. Maar als ik lees wat je weer allemaal hebt mee gemaakt denk ik wat hebben wij het toch goed hier. Vreselijk zo als het daar allemaal loopt. Ik kan me voorstellen dat je dan af en toe erg naar je veilige thuishaven verlangt. Knap zoals je alles beschrijft en ervaart. Blijven doen hoor dit is ook een goede vorm van verwerking. Misschien kun je aan het einde van je stage al je verhalen bundelen en er een klein boek werkje van maken. Probeer dit aan de man te brengen en je hebt weer iets om te doneren. Ik zal je moeder sowieso vragen hoe het zit met sponseren want we zouden graag ook iets willen bijdrage aan jullie plan voor een medicijnkast. Zo weten we tenminste dat het goed besteed wordt. Lieve Robbin hou de moed erin en toi toi de komende tijd. We denken hier veel aan je en kijken alweer uit naar je volgende reisverslag.
    Lieve groetjes van Ewout, Magda, Yfke en Myrthe

  • 02 April 2011 - 20:04

    Mam:

    Lieve Robbin, wat maak je toch allemaal mee. Ik hoop dat je met deze levenservaring iets kunt straks in Nederland. Echt heftig. Wij missen je ook ontzettend. Vandaag wel lekker kunnen bijkletsen met je via skype. Meghan is een beetje depri nu ze zich bedenkt dat de wintersport volgend jaar wrs niet doorgaat ivm met haar kruisbandprobleem vd knie. Maar tov al die ellende in India stelt dat niks voor, een luxe probleem. Morgen komen de ouders van Hilde naar jullie. Wij hadden ook graag gekomen maar dat is niet zo eenvoudig te realiseren, Maar ja je zit op de helft, nog even volhouden. Voor degene die ook willen sponseren volgt hier het bankrek nr van Robbin 1155.49.781 tnv RMJ Budie. Nog een fijne dag morgen en 2 niet al te heftige weken. kusjes mam

  • 03 April 2011 - 07:41

    Vanessa:

    Ik zei 2/3 dagen geleden nog we hebben lang niets gehoord van Robbin en hier is je reisverslag...

    De werkelijkheid kan kil en koud zijn ook al zit je in een mooi warm land...
    Je houdt je kranig en daar ben ik trots op! En zoals je zegt het is ontzettend goed voor je ontwikkeling...

    Ik las in het berichtje van je moeder dat de ouders van Hilde op bezoek komen. Geniet er lekker van....

    Ben trouwens benieuwd naar je verhaal over het oogoperatiekamp... Weet niet wat ik er me bij moet voorstellen... Je hebt er ieder geval al flink voor moeten lopen...

    Tot de volgende ronde...

    Liefs, Vanessa

  • 03 April 2011 - 19:22

    Man Teng:

    Hey Robbin,

    Wat klinkt het allemaal heftig daar! Ik vind het ontzettend knap van je dat je het daar nog zo goed volhoudt! Hopelijk was je er een beetje op voorbereid, maar van de andere kant: hoe kan je uberhaupt hierop voorbereiden??

    Hopelijk zul je het de komende 2 weken wat rustiger krijgen en dat je meer patienten kunt helpen met een betere afloop!

    xx

  • 04 April 2011 - 11:51

    Marlie:

    Hoi lieve Robbin,
    Lieve schat, het was me het weekje wel. Ze hadden voorspeld dat je heimwee zou krijgen op school en dat is nu gebeurd, maar gelukkig ben je een nuchtere hollandse meid en kun je ook relativeren. Je ziet nog altijd de positieve kanten aan je stage. De ernorme levenservaring die je binnen een paar maanden krijgt en je ziet ook nog altijd de mooie natuur en de lieve karakters van de mensen uit India. Je hebt het natuurlijk ook getroffen met je positieve reis/stage genoot Hilde. Allemaal plusjes. En natuurlijk weet je nu ook wat het spreekwoord ontberen doet waarderen betekend. We weten hier in Nederland natuurlijk ook dat het een armoedig land is maar als je het live ziet heeft dit wel een andere impact op je dan via tv beelden of boeken. Ik vind het fijn te horen (skype) en te lezen dat er daadwerkelijk iets met mijn sponsorbedrag gaat gebeuren. Een medicijnkast en werkplek om deze voor te bereiden lijkt mij een goed idee. Ik hoop dat je nog ziet dat dit gerealiseerd is en dat je daardoor ook thuis nog kunt denken. ik, wij hebben iets posititiefs achter gelaten. Robbin ik vond het erg leuk om met je te praten via skipe, jaamer dat ons gesprek door de slechte internetverbindig werd verbroken. Toen je zaterdag op skype was vertelde ik dat het 24 graden was. Zondag hadden wij weer herfst. koud, wind, regen. Echt hollands weer. Jij hebt het natuurlijk weer zonnig bofferd. Morgen is Hub jarig en gaan we een stukje vla bij Marij en Hub eten. Zal ik dat van jou ook maar opeten. Robbin hou je taai, blijf genieten van de mooie dingen en leer van de minder mooie dingen je bent over de helft van je stage heen. Als je thuis bent gaan wij eens samen lekker een terrasje pikken in Sittard Heel veel lieve groeten van Marlie

  • 05 April 2011 - 08:07

    Marij:

    Lieve Robbin,
    ik was bijna in tranen door alles wat jij daar hebt meegemaakt. Ik heb je de eerste keer via Skype gesproken en vond dat heel fijn om je stem te horen . je vertelde al van die baby,s maar zonder de verhalen erachter.
    het is voor ons niet te vatten hoe jullie daar met geen of beperkte middelen moeten handelen. je moet dit s,avonds toch goed van je af kunnen zetten anders lijkt me slapen onmogelijk,
    Ik hoop dat je het gezellig met de ouders van Hilde hebt gehad en even heb kunnen genieten van wat privacy.
    het moet voldoening geven om nu echt te zien wat er met sponsorgeld gebeurt. Dit is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat. Sorry ,ik moet gaan afbreken want er komt een inspectiedelegatie aan en die kunnen het natuurlijk niet waarderen als ik dan op een vreemde site zit. Heel veel liefs en hou de moed erin . je bent al onder de 100 dagen en wegaan dus aftellen. Kusjes Marij

  • 05 April 2011 - 13:29

    Tonny Kuijer:

    Hallo Robin en reisgenoot,
    Met afgrijzen je heftige verslag gelezen.
    Dat zoiets nog mogelijk is in 2011. Waar maken we ons hier druk over?
    We hebben het hier beschamend goed met al onze probleempjes en zorgen die in het niet vallen met datgene wat daar onder jouw ogen gebeurd. Ik kan me goed voorstellen dat de heimwee je af en toe parten speelt, zeker als je geen verbinding met je thuisfront kunt realiseren en de primaire levensomstandigheden het laten afweten. Dit is een harde werkelijkheid en leerschool die je niet snel zult vergeten. Hou nog even vol kanjers.
    veel groetjes Tonny

  • 05 April 2011 - 22:17

    Bob:

    Haai! Zoals belooft, heb alles gelezen en ben up to date.. heeft me (me & my dyslexie) een uurtje of 2 gekost maar moet zeggen dat het mooi en heftig is.. zoals je zelf ook zegt, dat je er door groeit.. denk dat het een hele goed keuze is geweest, ben stiekem wel een trots op je na het lezen hiervan! ik ga proberen om up to date te blijven, tussen het leren enzo door.. komende weken weer tentamens dus mag al genoeg lezen! Heeeeel veel succes én plezier! xxx Bob

  • 06 April 2011 - 10:19

    Bart:

    Het lijkt alsof het 'gezonde verstand' nog niet is doorgedrongen tot de mensen daar. Het lijkt me erg moeilijk als je de mensen niet kunt helpen, omdat ze het zelf niet willen/begrijpen. Ik vraag me af of ze er zelf om geven, en of ze zelf gelukkig zijn? Dat ziekenhuis waar ik heb gewerkt in Nepal had het toch een stuk beter dan de verhalen die ik van jou hoor, respect!

  • 11 April 2011 - 14:25

    Pap:

    Inmiddels al een paar keer gebeld en geskyped dus wat dat betreft geen aanvulling van mijn kant meer nodig.
    Wel wil ik nog even vermelden dat al een leuk bedrag aan sponsoring voor jullie project binnen gekomen op je rekening\;

    Hoofdsponsor is Marlie, ze is alleen maar sponsort voor twee.
    Bijdrages via jou rekening sofar van Marlie, Marij en Huub, Vanessa en Diegi en Mam en ik.
    In totaal 450 euro. Wellicht een prikkel voor een aantal andere lezers!

    Love you. Pap

  • 12 April 2011 - 08:49

    Marika:

    Hoi Robbin, heftig wat je daar allemaal meemaakt. Kan me voorstellen dat je het af en toe moeilijk hebt. Het is voor ons, in dit luxe landje toch bijna niet te bevatten wat daar allemaal gebeurt, wat leven we hier toch in weelde.Ik zie dat je moeder een rekeningnumer heeft opgegeven. Fijn, ik zal zo snel mogelijk iets overmaken. Wat een geluk dat jullie met z'n tweetjes zijn en dat jullie alle ervaringen en ellende samen kunnen delen en verwerken. Als je dit allemaal alleen moet doorstaan lijkt het me een onmogelijke opgave.
    Ik ga er een punt aan draaien. Even met het fietsje naar de stad (door de regen). We hebben een paar mooie dagen gehad maar nu weer regen.
    Groetjes uit Ophoven.
    Marika en Company

  • 12 April 2011 - 19:30

    Ingrid:

    Hoi Robbin,

    Je kent me niet, ik ben een collega van je moeder, maar ik vind het zo super wat jij doet, dat ik toch echt even moest reageren! Knap hoor en moedig om een stage in zo'n land te gaan doen! Regelmatig informeer ik bij je moeder, maar vandaag had ik eindelijk eens tijd om op je site te kijken. Ik wil je nog heel veel succes en sterkte toewensen, je houdt het vast wel vol, je bent immers al over de helft... Bovendien heb je al zoveel meegemaakt, dat je er misschien al aan gewend begint te raken?
    Nogmaals veel succes en uiteraard ook veel plezier!

  • 12 April 2011 - 22:09

    Anouska:

    Hey Robbin,
    Ik heb al jullie verhalen (ook die van Hilde) en alle reacties gelezen.
    Echt ik heb respect voor jullie :)
    Ben benieuwd hoe ik het ga hebben :P
    Ik heb via het rek.nr dat jullie mam hier beneden had neergezet ook wat geld over gemaakt. Doe er maar iets goeds mee!
    Heel veel succes en plezier daar aan de andere kant. En succes met de heimwee!!
    xx Anouska

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robbin

Sometimes a b.f.f makes you go W.T.F but with out them we'd all be a little less richer in our lifes ..

Actief sinds 22 Jan. 2011
Verslag gelezen: 82
Totaal aantal bezoekers 31742

Voorgaande reizen:

03 Februari 2011 - 08 Juli 2011

Mijn eerste buitenlandse stage!

Landen bezocht: