Introductieweek en vertrek naar SMART Hospital - Reisverslag uit Bangalore, India van Robbin Budie - WaarBenJij.nu Introductieweek en vertrek naar SMART Hospital - Reisverslag uit Bangalore, India van Robbin Budie - WaarBenJij.nu

Introductieweek en vertrek naar SMART Hospital

Door: RobbinBudie

Blijf op de hoogte en volg Robbin

13 Februari 2011 | India, Bangalore

Lieve allemaal!

Bedankt voor de lieve berichtjes allemaal van jullie! Doet me goed om al die leuke dingen te horen! Aangezien we de vorige week geen internet hadden, heb ik geen berichtjes kunnen plaatsen, dus nu zit ik even in de bus op weg naar de stageplaats mijn berichtje te typen zodat ik die dadelijk bij het eerste internet-signaal kan plaatsen!
Nadat de bus problemen onderweg had (in India kun je over eenzelfde stuk een half uur rijden maar net zo goed ook anderhalf uur). Zijn we nu dus eindelijk vertrokken! Eerst moeten we nog een paar meiden afzetten op een treinstation, en Hilde en ik vertrekken met een taxi vanuit Bangalore naar het ziekenhuis.
De introductie week was erg leuk en gezellig. Samen met een groep van 11 meiden hebben we een week in een “resort” verbleven, waar we van hieruit uitstapjes hebben gemaakt.
De eerste dag hebben we 2 lectures gekregen waar iemand ons wat vertelde over India, de tweede was niet heel interessant dus daar kan ik me eerlijk gezegd ook niet veel meer van herinneren…
Daarna 1,5 uur gereden naar het resort. Het verkeer hier is echt een enorme chaos! Auto’s die je van links en rechts inhalen, overal getoeter, bussen VOL geladen met Indiërs die zich overal tussenproppen WAUW. Toch vind ik het helemaal geweldig! Je verveelt je nooit hier tijdens een lange rit. Is het niet het drukke verkeer, dan is het wel een groepje Indiase mannen wat je aanstaren, lachen en zwaaien.
Maar goed, die avond hebben we eerst nog een lecture gekregen van Guru Arunji. Hij heeft ons van alles verteld over het hindoeïsme, Ganesh en de betekenis van yoga hier. Heel interessant!
En dit konden we natuurlijk mooi toepassen op de volgende ochtend: om 5.45 de wekker en in de zonsopgang yoga’en. 2 uur lang waarin we de warming-up, ademhalingsoefeningen, meditatie en uiteindelijk de yoga zelf waar we ons in allerlei bochten voor hebben moeten wringen. Wel heel leuk, maar totaal anders dan ik mij voorgesteld had! Die middag zijn we naar een lokaal dorpje in de buurt gelopen. Volgens mij waren wij de eerste blanken die hier zijn geweest. Maar zo welkom als de mensen hier zijn.. we werden meteen uitgenodigd om bij de mensen thuis te komen, en hebben het hele dropje zowat bezocht. Uiteindelijk kwamen we bij 2 schooltjes uit waar kinderen van 4 tot 14 naar school gingen. Dit was echt een van de mooiste momenten tot nu toe. Kinderen heel erg blij om ons te zien, veel gelachen en erg nieuwsgierig naar spullen! Uiteindelijk hebben ze nog voor ons gezongen, en als je ziet hoe vrolijk, gedreven (alleen met studeren kom je eigenlijk verder in India. Het kasten systeem is dan wel afgeschaft, maar als je praat met Indiase mensen merk je wel dat dat dus totaal niet zo is. ) en blij die kinderen hier zijn. Ik was echt aan het genieten van deze kinderen, hier kunnen wij in Nederland nog een HELE hoop van leren!
Deze week hebben we nog veel sessies gehad over India, de rol van de vrouwen hier, het kastensysteem, kindermisbruiken het doen en laten van India. Doordat we deze stage nu doen, heb je veel contact met de lokale bevolking hier. Zo mooi om verhalen uit te wisselen en de verschillen te ontdekken. Dit maakt het ook zo geweldig dat ik deze stage doe. Ik vind het geweldig om andere culturen te ontdekken en mensen te helpen op een manier wat ikzelf ook nog eens heel interessant vindt! Ik kijk dan ook erg uit naar mijn stage!
Wat nog een hoogtepunt van deze week was de trip naar Mysore. Het was 3 uur rijden om naar Mysore te gaan, en daar hebben we dus ook voor 1 nachtje in een ander hotel geslapen (Wat een luxe om eens geen hard matras te hebben, of een toilet wat normaal doorspoelt, of de douche! Ik ben nu gewend om een emmer vol te laten lopen, en met een klein emmertje het water over mij heen te gooien. Prima te doen hoor! Maar dan is een echte douche wel weer even heeeel fijn!) Mysore is een stoffige stad, en een stuk armoediger dan Bangalore. Maar het hoogte punt was het paleis in Mysore. Zo geweldig om de architectuur te zien, en met de kleuren turquoise en goud is het helemaal prachtig! Toch merk je hier het verschil tussen arm en rijk wat in India een groot probleem is erg goed. Achter de poorten van het paleis zie je het mooi verzorgde, duur uitziende paleis. Maar zodra je de poorten uit bent kom je de bedelaars al snel tegen.
Ook in Mysore kun je goed winkelen vooral voor zijde, kruiden en sieraden.
De rest van de introductieweek is nog gevuld met een safari waar we enkele leeuwen, buffels, beren en witte tijgers hebben gespot! Mooi!
Ook hebben we nog het grootste ziekenhuis van India bezocht. Dit vond ikzelf helemaal geweldig om te bezoeken, zodat ik een beetje kan vergelijken hoe het is met mijn stage plaats. Maar ik kan nu al zeggen dat dat compleet anders wordt! Maargoed, in het ziekenhuis kregen we een hele rondleiding door de kamers (het ziekenhuis hier is 2 jaar oud, en de kamers zijn niet te tippen aan hier in Nederland! Flatscreens, massagestoelen, een eigen bureau zijn normaal hier voor nog geen 2000 roepies = ongeveer 30 euro per nacht! Verder kregen we ook een rondleiding door de IC. Niet voor te stellen hoe wij daar in onze dagelijkse kleren met 11 man de IC gewoon opliepen… Voorwaarde: de schoenen moesten wel uit.
Dat is trouwens vaak hier, vooral in de tempels moeten de schoenen uit. Maar het bezichtigen van het ziekenhuis vond ik echt heel interessant! Zo mooi om deze andere cultuur ook hier te ontdekken.
Ook de riksja tochten blijven altijd nog een groot avontuur. In Mysore moesten we met z’n 5en inclusief driver in 1 riksja! Dat paste echt niet, dus ik ben maar voorin bij de driver gaan zitten. Wat een capriolen! Uiteindelijk hielden we met de 2 andere riksja’s (waar de rest van de groep inzat) een wedstrijdje: wij inhalende, maar midden op de weg hekken, dus met een zwaai aan het stuur tegen de richting in van het verkeer (is hier normaal) onze voorsprong niet verliezen. Maar het voorste bankje was nogal klein, dus bij die zwaai gleed ik van mijn bankje af, waardoor ik mij automatisch aan de driver vastklampte, wat hij natuurlijk zag als een mooi moment om mij ook eens goed beet te pakken! Ach India, ik vind het geweldig…

We zijn trouwens ook al aardig ingeburgerd hier, henna op mijn hand, Indiase sieraden om, kleren in Indiase stijl. Super.

Nu dus op weg naar het treinstation waar we hoop ik NET op tijd aankomen om de andere meiden weg te brengen, en dan gaan Robbin en ik terug naar Ashley Inn, waar wij opgehaald zullen worden door een taxi die ons naar het ziekenhuis brengt. Ik denk dat de kans klein is dat ik daar internet heb, maar wij zijn in het weekend van plan om steeds terug te gaan naar Bangalore. Dus dan zal ik daar een internet cafétje opzoeken om jullie natuurlijk op de hoogte te houden van de gebeurtenissen in het ziekenhuis!

Trouwens mijn Indiaas (non-Iphone ;) ) telefoonnummer is: +918792859812
Hildes nummer is precies hetzelfde, maar het laatste cijfer is een 1 ipv. 2.

Liefs!


  • 13 Februari 2011 - 11:03

    -diego:

    hey robbin!!!
    zo te lezen ben je al helemaal in geburgerd daar in india.
    je hebt deze week al goed omgekregen lees ik.
    vele plaatsen bezocht en gezien. (ben jaloers op je)
    ik vond het stukje leuk waar je het lokale dorpje hebt bezocht
    in dat schooltje waar die kinderen zo gedreven waren.
    zo gedreven vind je ze hier niet.... hahaha.
    zo zie je maar weer hoe verwend we hier in nederland zijn!

    ps: ik denk dat skypen door de week moeilijk wordt he.
    anders moet je mij eens een tijd door geven als je
    weer van het weekend richting bangalore gaat.

    dus je bent ook al zwaar aan de yoga!
    een vriend van me is daar ook helemaal over te spreken.
    en als je ook nog eens in india bent is dat helemaal tegek toch?
    de meeste plaatsen in india zijn niet echt up to date he.
    rommelig, druk verkeer, vieze badkamers, niet echt richtlijnen.
    maar dat heeft ook weer zn scharmes vind ik.
    als je naar het buitenland gaat en je moet met euro's
    betalen is het net of je nog thuis bent.
    daar hebben ze toch geen friet van piet ergens om de hoek he!!! hihihi
    de tempels moeten ook mooi zijn
    mijn moeder is ook in india geweest
    wel vroeger.die ging ook de tempel in.
    ook schoenen uit gedaan. en wat denk je?
    komt ze terug...schoenen weg! is geen pretje swa! om een kilometer op andermans sandalen af te leggen! lol...
    ik wil je zoveel vragen over je verblijf en wat je allemaal mee maakt,maar ik kan me voorstellen dat je niet iedereen gaat terug mailen.
    is ook niet te doen als je zo weinig op internet kan.
    dus hopelijk snel tot skype. en ik heb je jullie gsm nummers genoteerd...
    ps: toch goed uitkijken daar he...Xx groetjes.D

  • 13 Februari 2011 - 12:37

    Mam:

    Wat een geweldige indrukken doen jullie in India op. Zo te lezen zijn jullie beiden super enthousiast. En jullie zijn een bezienswaardigheid daar begrijp ik. Ben blij dat ik je stem net weer gehoord heb. Pap is nu naar roda/ajax. W proberen straks nog even contact met je te krijgen via skype, zodat je Dusty en de ratjes nog eens kan zien. liefs mam

  • 13 Februari 2011 - 13:04

    De Familie Ger Budie:

    robbin, sorry dat we zo laat pas reageren (druk ivm verhuizing van Hub), maar geniet van dit geweldige avontuur,

    liefs van

    ger, gerda, hub, melanie en bart.

  • 13 Februari 2011 - 13:54

    Marij En Marlie:

    Hallo Robbin. we hebben je verhaal gelezen en zijn blij dat je het zo goed bevalt. Marlie kan zich er natuurlijk meer bij voorstellen dan ik,zij zou zo op het vliegtuig willen stappen om dit samen met je te deken Nu op naar het volgende avontuur al hoewel nu zul je moeten gaan aanpakken ( denk ik tenminste). Je zult er veel voldoening voor terufkrijgen.Gelukkig ben je niet zo gesteld op luxe en ben je niet bang van vieze handen .Leuk dat je het goed met Hilde kunt vinden ,dan hebben jullie steun van elkaar in moeilijke momenten ,want die zullen best wel eens komen. Volgens Marlie zag je er goed uit op de webcam en dat zal alleeen maar beter worden als je een gezond kleurtje gaat krijgen. Hoe gaat het eigenlijk met dat vreemde eten daar .Volgens marlie moet je wel alles eens proberen te eten want dat hoort ook bij dit land. Welke kleren draag je eigenlijk daar en krijgen jullie morgen iets van een uniform of is dat daar niet zo? Vol spanning wachten we op het volgende bericht, slaap lekker en veel succes morgen.

  • 13 Februari 2011 - 15:45

    Kyra:

    Leuk te lezen wat je allemaal gedaan hebt. Je hebt dus al veel gezien in de introductieweek. Het klinkt alsof je al helemaal gewend bent daar. Dat dat zo snel gaat he, ongelooflijk. Heel veel succes tijdens je eerste stageweek!

    Liefs xxxx

  • 13 Februari 2011 - 16:51

    Pap:

    Eindelijk weer nieuws en dan vooral fijne ervaringen en indrukken van jullie twee.

    Was inderdaad niet thuis tijdens jullie "skypje". Volgende keer beter.
    Roda - Ajax (2-2) was een geweldige wedstrijd met alles "drop en dran".
    Dat maak je alleen in Kerkrade mee en is ook nog veel korter bij, ha ha

    Groetjes

  • 14 Februari 2011 - 08:40

    Carolien:

    Hoi Robbin

    Wat een leuk verhaal. Je hebt in een week al heel wat beleefd. Fijn dat het zo goen bevalt. Ben benieuwd hoe de stage is. Wens je heel veel succes en zie uit naar je volgend verslag. Groetjes
    Ger Carolien Kyra en Aron.

  • 14 Februari 2011 - 19:39

    Magda:

    Heej Robbin,

    Wat een avontuur maak jij mee, helemaal geweldig. Ik zie het al helemaal voor me...jij gekleed als Indiaase, versierd met sieraden, beschilderd met henna, net als een oude hippie uit de flower power tijd. Daar nog een flinke meditatie en yoga sessie bij en je bent helemaal in de zevende hemel. Oefen maar goed dan kun je hier nog altijd yoga workshop's gaan geven als de verpleging niks wordt. We kijken alweer uit naar je volgende verslag.
    groetjes magda

  • 15 Februari 2011 - 12:35

    Tonny:

    Hey Robbin,
    Wat een belevenissen en dan te bedenken dat je nog niet zo heel lang geleden vertrokken bent. Je kijk op het leven zal heel wat verandert zijn tegen de tijd dat je weer terugkomt.
    Leuk dat je deze belevenissen kunt delen met je studie-genoten (en ons).
    Ik ben benieuwd hoe je de stage in het ziekenhuis gaat beleven.
    Maak maar veel notities, misschien kun je die bij terugkomst in boekvorm uitgeven het is spannend genoeg!
    Maak er het beste van en pas goed op elkaar.
    Groetjes Tonny

  • 16 Februari 2011 - 07:57

    Marij:

    Hallo lieve nicht.
    Ben erg benieuwd wat je al weer heb meegemaakt, maar waarschijnlijk heb je het druk genoeg daar omdat er nog geen berichtje was. Misschien heb je wel uitval van internet,dat was bij Bart nl geregeld zo. Ik wacht geduldig af wat je weer hebt meegemaakt, lijkt me zo interessant.
    Hoe is je nachtverblijf daar en hebben jullie ook last van muggen (malaria). Heb je een klamboe boven je hoofd en hoe is met het wennen aan al dat vreemd eten. Ik weet dat je van een hollandse pot houd , fruit zul je wel niet tekort komen denk ik.
    Ik heb vele vragen maar die hoef je zeker niet te beantwoorden allemaal.
    Benieuwd naar je volgend verslagje . Liefs van de Latten family

  • 02 Maart 2011 - 17:47

    Claudia:

    Roepies dus .. daar heb ik nog verhalen over :P als je bij terugkomst nog een roepie muntje over hebt, hou ik me aanbevolen haha!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robbin

Sometimes a b.f.f makes you go W.T.F but with out them we'd all be a little less richer in our lifes ..

Actief sinds 22 Jan. 2011
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 31740

Voorgaande reizen:

03 Februari 2011 - 08 Juli 2011

Mijn eerste buitenlandse stage!

Landen bezocht: