SMART Hospital - Reisverslag uit Denkanikota, India van Robbin Budie - WaarBenJij.nu SMART Hospital - Reisverslag uit Denkanikota, India van Robbin Budie - WaarBenJij.nu

SMART Hospital

Door: RobbinBudie

Blijf op de hoogte en volg Robbin

16 Februari 2011 | India, Denkanikota

Wow! Het is hier echt fantastisch! Zondagavond zijn we dan eindelijk bij onze stageplaats gearriveerd. Het heeft al onze verwachtingen waar gemaakt. Het ligt in de middle of nowhere. Boven op een berg, waar je alleen maar komt via de jungle. Langs een heleboel Bamboe, Sandelwoodbomen en olifantendrinkplaats. Het is een mini health centre voor de arme bevolking hier. Er is plaats voor ongeveer 20 personen, maar toen wij aankwamen lagen er 36 patienten omdat er net dit weekend een team artsen zijn gekomen die al deze mensen hebben geopereerd. Echt jammer dat we daar niet bij zijn geweest. Wel voor ons veel postoperatieve (wond)zorg dus. Het team hier is echt geweldig en we voelen ons al helemaal thuis. Het bestaat uit dr. Jeyachandran (onze begeleidende en tevens enige arts hier), en een aantal vrijwilligers (Anita, Ester, Radha, Kumar, Teborah, Sumati en Grace). Kan helaas nog niet alle namen onthouden.
Onze slaapruimte is speciaal voor ons ingericht en sinds gisteren hebben we zelfs een lopende warme douche! Wow, echt zo super lief van ze. We worden echt verwend.
Daarentegen was de eerste nacht echt afzien. Ik heb het nog nooit zo koud gehad. Omdat we hier op de top van een berg zitten wordt het overdag niet te warm en is het 's nachts echt koud. De eerste nacht hadden we alleen een kussen dat heel erg naar schimmel rook *was niet te verbergen met de nieuwe lakens* en een muf ruikende deken. Gelukkig hebben we de dag erna meteen extra spullen kunnen kopen.
Dit kwam, omdat we ons moesten laten registreren op het politiebureau. Wat een avontuur..
Maandagochtend zijn we meteen vertrokken vanuit het ziekenhuis naar het plaatselijke bureau. Bij ons waren Anita, Kumar *die echt verschrikkelijk, sorry Kumar! rijdt, misselijkmakend (Anita heeft de tweede dag aan een stuk door moeten overgeven)*, en de plaatselijke pastoor, brother Jon. Lekker gezellig dus in een ieniemienie auto. De plaatselijke politie vond ons bezoek geweldig, maar kon niks voor ons betekenen. Op naar het hoofdkantoor van Tamil Nadu (provincie). Na minstens 4u rijden komen we daar eindelijk aan. Blijkt de opperchef niet aanwezig te zijn.. Mogen we morgen dus 'even' terug komen. Dat doen we dus maar. Na een handtekening van de opperchef kunnen we geregistreerd worden.
Echt waar, die man van de registratie zou bij ons voor 1000 redenen ontslagen worden. Hij doet er uiteindelijk 4u over. Het is ook zoveel werk! Blaadjes rechtleggen, blaadjes laten kopieren, nog eens laten overschrijven, want is niet duidelijk genoeg, een paracetamol vragen en daarop wachten, want o wat is het zwaar, nog eens iemand anders tussendoor helpen, weer blaadjes rechtleggen, foto´s van ons op ieder blaadje plakken, met heel veel zorg plaksel aanbrengen, stempel uitzoeken, een foto van ons voor zichzelf bewaren in zijn kastje, blaadjes rechtleggen, naast elkaar leggen, weer op elkaar leggen, enz., enz., enz.. Oke, dan is mijn geduld wel op. Het ergste komt dan nog. Doordat hij zo langzaam is geweest, is de opperchef al naar huis. Dus donderdag *want woensdag is een feestdag* mogen we weer terug komen. En dat voor een registratie waarvan in mijn visum staat dat ik hem niet nodig heb. Maarja, dit is India hè, en dus allemaal heel normaal.
Trouwens, het reizen zelf is super gezellig. We krijgen vanalles te eten tussendoor: Puf, Chapati, Doza, echt super lekker allemaal. En we zijn zelfs nog langs de Coffee Company geweest voor een overheerlijke ijskoffie en muffin. We voelen ons nou al een hechte familie. Anita begint zelf al iets teveel te moederen, haha! Kumar leert steeds beter engels en heeft al besloten om naar Nederland te komen. De pastoor trakteert ons op teveel lekkers. Dus allemaal super geweldig.
Gelukkig kunnen we vandaag op het SMART blijven. Het contact met de vrijwilligers en patienten is hel leuk. Wij leren de vrijwilligers engels en zij ons tamil, zodat we redelijk met de patienten kunnen communiceren. Nou nog de mooie traditionele kleding van hier en we zijn compleet.
Ik moet wel toegeven dat het christendom hier heel belangrijk is. In ieder gesprek komt het wel terug. Maar ze vinden het niet erg dat wij niet gelovig zijn (niet actief in ieder geval).
We zijn ook al leuke beestjes tegengekomen. Een kakkerlak die uit mijn tas kwam met veel gegil tot gevolg. De arts dacht al dat er iets ernstigs aan de hand was. En een heleboel grote spinnen. Hilde en ik hebben gisteren al geruzied over het vergassen van ze (omdat ik dat echt heel zielig vind en ze wel allemaal voor haar wil vangen!). Maar helaas, voordat ik het wist werd ik vergast door Hildes *ow, nee het is echt niet gevaarlijk voor mensen* vergif waardoor ik spontaan verkouden werd en we van de slappe lach weer eens voor de verandering te laat gingen slapen. EN dan maar weer vroeg uit bed zien te komen.. Het gevolg is omgegooide melk door het hele slaapvertrek en weer een uur later, omdat het opruimen hier niet zo'n succes is, haha! Maar goed, dan kunnen we wel meteen beginnen met intraveneus injecteren, wondzorg en tamil-les. Het gaat hier wel allemaal heel anders dan in Nederland. Verlopen medicaite, dubbel gebruikte spuiten, andere manier van wondzorg en intraveneus injecteren. Je ziet de verschillen heel goed, maar ookal is de manier hier niet te bedenken in Nederland, het werkt wel en de mensen kunnen snel naar huis. Echt geweldig wat ze hier voor de mensen doen. En dat allemaal op vrijwillige basis. De patienten hoeven niks te betalen. Dat is iets wat je in Nederland nooit zult zien. Super mooi dus. En we kunnen heel veel van ze leren en zij van ons.
We hebben net onze eerste operatie uitevoerd. De dokter heeft ons begeleid. Ik als anesthesiemedewerker en Hil als ok-assistent, Kumar als anesthesist en Radha als instrumenterende. Niks airflow systemen, de deur stond gewoon open. Hier kan het gewoon niet anders, je hebt de luxe niet. Kumar en Radha zijn niet gediplomeerd, maar weten door ervaring precies wat ze moeten doen. De arts zei wat er allemaal moest gebeuren en ik moest Tamine (anestheticum) en diclofenac (pijnstiller) geven door op de symptomen van de patient te letten. De pols en saturatie was het enige wat gecontroleerd kon worden. De rest moet je zelf inschatten door observatie. Binnen een kwartier waren we klaar. Er werd een poliep verwijderd bij de baarmoedermond. De patient was haast meteen weer wakker. Vervolgens hebben we haar met een soort hangmat moeten vervoeren naar een brancard en daarna op een hard bed in een ruimte vol andere patienten gelegd. Indiase mensen hechten weinig waarde aan privacy en hebben graag mensen om zich heen. Dat scheelt, want er zijn hier alleen maar grote zalen. Daarna sprong Kumar op de brancard en wij door het dolle heen hem duwen en lol hebben. Dat is nog eens een andere manier van aanpak, haha! Alles was heel goed gegaan zonder complicaties. Daarna hebben we ook allemaal samen gegeten (om 10u eindelijk klaar met werken) en er is dan niemand bij de patienten op hun familie na. We zijn wel meteen daar als er wat mocht zijn.
Foto's van onze verblijfplaats volgen nog. Het internet hier is slecht, dus ben al blij met dit bericht.
Super bedankt voor alle berichtjes! Ik lees ze altijd met veel plezier, maar heb inderdaad geen tijd om ze allemaal individueel te beantwoorden. Dit weekend blijven Hil en ik hier en hopen we meer tijd te hebben om te internetten.
You know I love you!
XOXO -R.

  • 16 Februari 2011 - 13:31

    Hilde Van Ruiten:

    JAAAA we gaan dadelijk assisteren bij een woeste OK. Jij als anesthesieassistent, en ik als operatieassistent...

  • 16 Februari 2011 - 16:13

    Vanessa:

    Hey meis,

    Weer zo'n heerlijk verslag van jou... Hoezo bureaucratie ;-) We vinden het vaak hier al te lang duren...

    Wat een heen en weer gereis... Vast moeilijk om dat gevoel aan tijdverspilling naast je neer te leggen...

    Heel positief hoe jullie ervaring met SMART is.... Heel dankbaar werk, dus!

    Wat doen jullie als ontspanning of hebben jullie daar geen tijd voor?

    Ik ben benieuwd naar de foto's...

    Xxx


  • 16 Februari 2011 - 16:13

    Vanessa:

    Hey meis,

    Weer zo'n heerlijk verslag van jou... Hoezo bureaucratie ;-) We vinden het vaak hier al te lang duren...

    Wat een heen en weer gereis... Vast moeilijk om dat gevoel aan tijdverspilling naast je neer te leggen...

    Heel positief hoe jullie ervaring met SMART is.... Heel dankbaar werk, dus!

    Wat doen jullie als ontspanning of hebben jullie daar geen tijd voor?

    Ik ben benieuwd naar de foto's...

    Xxx


  • 16 Februari 2011 - 17:17

    Carolien:

    Hoi Robbin

    Wat een enig verslag, je moet wel
    engelen geduld hebben daar. Was niks voor mij die kakkerlakken of wen je er wel aan? Wat fijn dat jullie een leuk team hebben, is natuurlijk wel heel belangrijk. Kijk maar uit voor die pastoor , ik heb niet zo veel op met die types. veel succes en groetjes
    Ger Carolien en kids

  • 16 Februari 2011 - 18:36

    Robbin Budie:

    Vanessa: we hebben nog geen rust gehad.. Het is hier niet werken van 8 tot 5 ofzo, maar van 7u tot zoals vandaag 22u. We zijn blij als we eindelijk kunnen slapen. Dit weekend krijgen we wel wat meer rust. Dan gaan we gezellig films kijken, zonnen op het dak en met de girls hier sari's uitzoeken en shoppen als dat mogelijk is haha. Ik ken nou al heel wat woorden en zinnetjes in Tamil en we kunnen steeds beter communiceren. Heel leuk, ook met de patienten.
    Je moet hier wel geduld hebben, anders krijg je niks gedaan. Dan helpen ze je gewoon helemaal niet meer. Gelukkig reizen we met een leuke groep.

    Carolien: Ik ben gelukkig niet bang aangelegd voor enge insecten en zolang ik weet dat ze niet giftig zijn is het goed. We lachen ons er wel dood mee. Een spin eruit, drie ervoor terug. De pastoor is getrouwd, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken, haha!

    Nou weltruste allemaal! Ik ga slapen, want morgen weer vroeg op!

    Xx

  • 16 Februari 2011 - 19:00

    Kayleigh:

    He sjats!

    wat fijn om te lezen dat je het daar zo super naar je zin hebt!

    Moet eerlijk zeggen dat ik je toch wel echt al begin te missen en als ik dit alles lees toch wel erg graag ook daar wilde zijn!;)

    Ben echt benieuwd naar jullie verdere avonturen!

    doe voorzichtig en veel plezier daar!!

    Liefs, xxx DIKKE KUS(L)

  • 16 Februari 2011 - 19:10

    Marij:

    Mijn vorig berichtje heb ik op de verkeerde site geplaats ,nl die van de introductieweek. Wow als ik lees wat jij daar allemaal meg doen, in elk geval heel veel ervaring maar ook zelf uitpuzzelen van dingen die moeten gebeuren. Zo te horen valt het eten niet echt tegen. Ik bedenk me net dat jij nu weer lekker ligt te slapen terwijl wij nog aan de avond moeten beginnen. je weet dat Bart stage loopt in Dusseldorf, maar hij reist elke dag 5 uur en dat is dus niet te doen. Hij is dan ook op zoek naar een kamer waar hij overigens maar 2 dagen per week zal slapen want woensdag is band avond en donderdag moet hij na zijn werk nog even door naar Leuven voor een cursus. Ik ga weer eens stoppen ,veel plezier van de Lattenfamily

  • 16 Februari 2011 - 22:44

    Mam:

    Ben blij dat het zo leuk is. Ik denk nu vaak dit had ik ook moeten doen in mijn jonge jaren. wat een ervaring. Thailand stelt voor jou niks meer voor in juli. Je hebt er al 14 dagen opzitten. Ze zijn omgevlogen. Ik hoop dat de resterende 141 dagen ook zo snel gaan. Via skype was je niet zo duidelijk te verstaan maar je klonk nog zeer vrolijk. Dus toch, via SMART, een operatie en/of anaesthesie opleiding? x mam

  • 16 Februari 2011 - 22:50

    Vul Hier Je Naam In.:

    Vul hier je reactie in...Hoi Robbin Wat heb je al veel beleefd! Wat een gedoe om dingen geregeld te krijgen. Nog veel graadjes erger dan Curacao.
    Met Zelda gaat het prima. Ze stond vandaag in de wei naast ons huis. Morgen zal ik haar bijpraten over je avonturen!!
    Zondag j.l. was ik verhinderd; Jacqueline is toen alleen eerst 25 min in het bakje en daarna nog een rondje om de groeve. Ze was erg enthousiast. Veel groeten van Jacqueline, Zelda, Piet en Wip

  • 17 Februari 2011 - 09:22

    Marlie:

    Hoi Robbin.
    Wat een lekker, lang en mooi verslag. Dat had je niet gedacht dat je het koud kon hebben in India had je nu maar je lekkere fleece trui bij je. Wat heb je eigenlijk gekocht om het warm te hebben?.Gisteren 16022011 was het hier super mooi weer 13 graden en de zon scheen. Ik had vrij en ben samen met Marij bij je mam thee gaan drinken. Wij hebben in de tuin gezeten. Je moeder heeft het tuinhuisje helemaal schoongemaakt en opgeruimd. Er had een muizenfamilie overwinterd en die hebben een mooie winter daar gehad met voedsel en lekkere warme plekjes. Robbin ik ben jaloers op je. Deze stage zul je je hele leven niet vergeten. Hopelijk blijven julie zo enthousiast. Als je veel kunt lachen heb je ook energie voor de minder leuke dingen. Ik wacht met spanning op je volgende bericht. Heel veel groetjes en een dikke kus van Marlie

  • 17 Februari 2011 - 11:04

    Frans:

    Hallo Robbin.
    Ik zie de vele reactie's die je krijgt en
    gebrek aan medeleven heb je niet.
    Even een uur verlof genomen om je Super Vet en lang bericht te lezen.
    Zeer interessant allemaal.
    Blijf verder zo spontaan en enthousiast.
    En stuur eens foto's door van die ervaringen/indrukken daar.
    Hier verder geen schokkende dingen te melden, wel goed weer(10-13 gr.)
    Tot het volgende bericht en veel succes.

    Vr.gr. Frans

  • 17 Februari 2011 - 16:02

    Tom:

    Hoi Robbin,

    Dat heeft me even geduurd om al die berichten te lezen aangezien ik niet van lezen hou:P echter is het wel een heel mooi verhaal en leuk om te zien dat je toch zoveel lol hebt daar! Bovendien bevalt het eten je ook prima dus dat is ook een grote meevaller, geen rijst alleen dus:O Ik hoop dat je daar nog veel plezier zult beleven en zo positief erover blijft, het zijn immers nog maar 140 daagjes dus geniet zoveel mogelijk van de tijd dat je daar bent!

    groetjes,
    Tom

  • 17 Februari 2011 - 19:31

    Meggz:

    Eyh Eyh Schwessie;) how r u babes? (I'm great, as usual). Echt super chille klinkt 't allemoal.. hihi TROUWENS doe bitch:P ff mien: xoxo -(letter). bietsen wah..hmm tis dats doe 't bes angesj kreegse toch unne sjlaag in de nek:P wehh neah JK. EN sinds wanneer drinkt dousdous coffee? Muffin is waal ram chille. Blueberry? Net zo styloo als in A-dam. Echt lame datse neet mit geis op wintersport..:( mot ich maar allein mit aak-man de piste onveilig maken.:'( boehoeee. Echt ruig zoo dea operatie..Meteen heftig 'r op.. Klinkt waal heel gezellig zo mit dien collega's. En die dunne boxen woaren oeteindelijk dus toch neet zo heel hel nödig.. Nou keep me tuned;)hihi

    youknowyouloveme & youknowIloveyoutoo

    xoxo -M.

    Oh FYI: I found a New Firecracker: Nick (u can check his hyves hihi)

  • 17 Februari 2011 - 21:02

    Pap:

    Net terug van Delft lees ik dit mooie verslag. Herkenbaar de tegenstellingen in India; Werken als een slak maar autorijden als Schumacher, althans dat proberen ze.
    Nou Rieny heeft Anderlecht-Ajax voor me opgenomen dus dat ga ik maar bekijken.

    Groetjes, Pap

  • 18 Februari 2011 - 18:54

    Jippe, Ineke & Trudy:

    Tsjonge, wat vallen jullie met de neus in de boter. Dit is toch wel precies waarvoor jullie naar India wilden, en nu sta je er al helemaal midden in. En dit is pas week 2. Fijn om te lezen dat jullie samen een goede "klick" hebben, veel lol en mooi teamwork. Handen uit de mouwen en meteen resultaat zien van je werk.

    Robbin, geweldig hoe je de situaties hier beschrijft. Als het even tegen zit, gewoon relativeren en met veel gevoel voor humor er iets van maken waar je smakelijk om kunt lachen.
    Kanjers zijn jullie!!! We genieten volop met jullie mee.

    Veel liefs, Jippe, Ineke en Trudy

  • 19 Februari 2011 - 15:11

    Ger Vroomen:

    Hi Robin,
    leuk om je verslag met al je enthousiasme te lezen.
    Vertel de volgende keer iets over het eten aldaar en hoe de mensen werken en denken. Lijkt me reuze interessant om te lezen.
    Uiteraard foto's geeft ons een idee omtrent het leven aldaar.
    Heel veel plezier en succes met je werk en tot horens.

    Ger

  • 20 Februari 2011 - 14:03

    Marij:

    Hallo Rpbbin , de 2e week staat alweer voor de boeg. Je mams beldde net of wij zin hebben in een potje kaarten, maar eerst moest ze nog het vriendje van Meghan zien ,die kwam nl de eerste keer. Ben dus ook zeer benieuwd wat ze te vertellen heeft. Hier gaat alles z'n gangetje, dwz bart is nao de mannsluujveurstjelling en Tom naar Rafke. dus wij oudjes moeten ons dan maar vermaken met een hollands potje kaarten, is trouwens erg gezellig. Net gereserveerd om Paasmaandag te gaan ontbijten in Waldfeucht ,er was nog net plaats genoeg,jammer dat jij er niet bij bent . Wanneer jij terug komt halen we die schade wel weer in . meghan was begonnen met haar profielwerkstuk en heeft bart daarin even geraadpleegd. Het moet echter deze week worden ingeleverd,dat is dus kort dag.het zal best wel gaan lukken. Bibi heb ik ook verteld over India en zij vroeg of daar ook spinnen zaten , dus het antwoord weet je wel. Mijn berichtje zit er weer op en ik wens je weer een spannende week toe met veel voldoening. heel veel liefs van Marij. ik mis je nu al

  • 23 Februari 2011 - 18:45

    Nicole Breuer:

    Geweldig om zo'n verslag te lezen. Je bent echt in een andere wereld beland en zo te lezen maak je er iets van. Samen schrikken en lachen schept een band ook al is het om grote spinnen en dergelijke.
    Weg met alle hygiene en protocollen, mensen helpen gaat zo ook. En wat een wonder, ze worden nog beter ook.
    Je zult daar geweldig werk verrichten voor dankbare mensen.
    Veel plezier.

  • 12 Maart 2011 - 14:36

    Thijs Van Bokkem:

    Beste Robbin,

    Ik kwam je verhaal tegen op waarbenjij.nu en zou graag met je in contact komen.

    Waarom? Momenteel werk ik aan het project Big Planet Small World. Daarvoor zoek ik Nederlandse avonturiers, die tijdens of na hun studie het beste uit hun zelf en uit de wereld halen. Het lijkt mij een bijzondere ervaring die je meemaakt, dus ik kom je graag opzoeken.

    Het is mijn visie om met deze verhalen anderen te inspireren. Zelf heb ik een paar jaar geleden Engelse les gegeven in Nepal en dit is tot nu toe een van mijn beste ervaringen.

    Als je het leuk vind, zou ik graag 2 of 3 (halve) dagen met je meelopen en foto’s maken en ik wil graag meer weten over jou en je werk. Hier schrijf ik dan weer een artikel van. Ik heb contact met een Nederlands dagblad, die mogelijk geinteresseerd is om de uiteindelijke serie te plaatsen. Erg leuk natuurlijk, maar misschien ook goed om Mobility India onder de aandacht te krijgen.

    Ik ben nog 3 weken in India. Vandaag ga ik van Gorkana naar Hampi. Ik zou over een week bij jou in de buurt kunnen zijn. Ik kan nog geen toezeggingen doen, maar ben jij geinteresseerd?

    Ik hoor graag van je. Misschien kan je mij alvast kort iets meer vertellen over je werk, achtergrond en hoe ik je het beste kan bereiken. (zowel op afstand, als daar waar jij precies bent).

    Met vriendelijke groet,

    Thijs van Bokkem
    Thijsvanbokkem@hotmail.com

    Big Planet Small World

    ‘Big Planet, Small World’ (BPSW) laat de wereld zien door de ogen van een serie jonge avontuurlijke reizigers. Het neemt je mee op hun reis en in hun persoonlijke zoektocht. Daarbij toont BPSM hoe groot en divers de wereld is wat zij vandaag te bieden heeft aan diegene die daar voor openstaat. BPSW inspireert mensen jong van geest om er op uit te trekken. Het daagt ze uit om verder te kijken dan de grenzen van Nederland en ook hun eigen grenzen te verleggen.

    Tegelijkertijd laat BPSW zien hoe bereikbaar en klein de planeet eigenlijk is en begeleidt op die manier mensen in het voorbereiden van het avontuur. Hiermee worden denkbeeldige drempels weggenomen en voor sommigen is dat net het duwtje in de rug.
    Big Planet Small World brengt mensen in beweging!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robbin

Sometimes a b.f.f makes you go W.T.F but with out them we'd all be a little less richer in our lifes ..

Actief sinds 22 Jan. 2011
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 31743

Voorgaande reizen:

03 Februari 2011 - 08 Juli 2011

Mijn eerste buitenlandse stage!

Landen bezocht: