Heavy week, met regen en friends - Reisverslag uit Denkanikota, India van Robbin Budie - WaarBenJij.nu Heavy week, met regen en friends - Reisverslag uit Denkanikota, India van Robbin Budie - WaarBenJij.nu

Heavy week, met regen en friends

Door: RobbinBudie

Blijf op de hoogte en volg Robbin

24 Februari 2011 | India, Denkanikota

Hoi lieve allemaal. Op het moment logeer ik bij Jeyachandran en zijn vrouw in Bangalore. Eindelijk even fatsoenlijk internet. Het was me het weekje wel.
Maandagnacht schrok ik wakker door zwaar onweer en heel harde regen. Niet echt normaal voor India in deze maanden. Zo'n regen heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Ik dacht echt dat de ramen zouden inslaan en Hilde werd wakker doordat recht boven haar hoofd een lek zat. Ze snapte er niks van totr ze haar oordoppen uit deed (dit i.v.m. het vele zingen en lawaai maken van Anita en haar girlscrew van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat). Ik was echt bang om weer te gaan slapen en in een overstroomde kamer wakker te worden. Gelukkig viel dit reuze mee, omdat we op de bovenste verdieping slapen.
India zien op deze manier is echt anders. Wel is het gelukkig nog steeds warm. Na de erg korte nacht zijn Hil en ik er niet helemaal bij. Gelukkig is er vanalles te doen in het centrum waardoor we niet in slaap vallen. Ze gebruiken hier echt veel andere medicijnen dan in Nederland. Wennen dus. Maar het samenwerken met de Indiase girls gaat heel goed. De communicatie gaat steeds beter. Anita heeft een baan aangeboden gekregen in Chennai en vertrekt zondag al. Dat zal voor heel veel verandering gaan zorgen denk ik. Ten eerste worden we wat minder lastig gevallen over G-O-D. Niet vervelend bedoeld, maar als je in ieder gesprek een preek over hem moet aanhoren heb je het na een tijdje wel gehad. Vooral als er geen speld tussen te krijgen is als je je eigen mening over dit onderwerp wilt geven. Vandaag heb ik er al een verhitte discussie over gehad met een vriend van de dokter en dat vond ik heel erg zwaar, omdat hij zei dat God voor een reden mijn allerliefste oma Gert het laatste jaar van haar leven zo heeft laten lijden. Geen vrolijk onderwerp dus.
Ten tweede zal het eten heel anders worden. Anita wil het liefst altijd koken. Over het algemeen is dit heel lekker met Chepati en groenten, maar ze is ook heel koppig als je aangeeft dat je liever iets anders wilt. Dit was gisteren ook het geval. Vijf mensen gaven aan dat ze de wokgroenten liever vers aten, maar ze lachtte het weg en maakte er een veel te spicy vreemde sausje/prutje van dat niemand lekker vond. Echt zonde voor alle lekkere groenten.
Nog even terugkomend op de vragen van Ger. Het Indiaas eten bestaat voornamelijk uit rijst met dal (een prutje van groente en pittige kruiden, chilli's, meestal mint en mosterdzaad en heel veel olie. Veel olie gebruiken ze bij al hun eten, dus niet echt gezond. Verder eten ze hierbij vaker nog dosa (lijkt op een pannekoek van rijst) of chepati (gemaakt van deeg, water, zout en olie). Als het eten maar goed gekruid en pittig is, dan vinden ze het prima. Ik persoonlijk proef dan helemaal niks meer op veel te pittig na, haha. Dus houd het vooral bij chepati met nutella, of pindakaas met banaan (echt een aanrader;)).
De werkstijl van de Indiaase mens is ontzettend traag, en dat is een understatement. Ik snap nou helemaal waarom zij iedere dag (7 dagen in de week) van 7u 's ochtends tot minstens 20u 's avonds werken. De arts doet bijvoorbeeld een half uur over een patient waar ze bij ons 5 minuten voor nodig hebben (dit doordat hij tussendoor met ons kletst, belt, grapjes maakt met de patient, speelt met het kindje dat iets heeft, of heel langzaam de behandeling of medicatie voorschrijft). Hier noemen ze het aandacht voor de patient, maar ik vind juist dat de patienten onnodig lang moeten wachten voor ze aan de beurt zijn en daarbij dan ook nog eens maar halve aandacht krijgen omdat de arts met ons of de vrijwilligers bezig is. Maar dit is gewoon een totaal andere manier van werken. Ook hebben de vrijwilligers bijvoorbeeld het hele weekend gewerkt, maar vraag me niet wat ze hebben gedaan, want Hilde en ik zagen nergens ook maar enig verschil (het hospital zag er nog precies hetzelfde uit als voor het weekend, met overal verspreidde medicatie en onopgemaakte bedden, etc.). Dit is voor ons Nederlanders moeilijk te begrijpen denk ik.

Even verder met deze week.
Dinsdag zijn twee vriendinnen van onze school samen met hun stagebegeleider en een vriend van hem en twee Amerikaanse vrijwilligers en een Indiase arts op bezoek gekomen. Echt heel leuk om weer even contact te hebben met deze meiden. Woensdag zijn we met de hele groep en Kumar (die heel erg op dreef was en grap na grap maakte, echt te leuk) naar een tribal geweest, een heel arme gemeenschap midden in de olifantenjungle (helaas geen olifanten gezien, alleen enorme drollen). Dit was een geweldige rit in een jeep, waarbij je alle kanten op vloog omdat de weg die we moesten nemen amper een weg te noemen is. Echt, de natuur hier is adembenemend (heb helaas nog steeds geen kans gehad om mijn foto's te uploaden).
De hele ervaring was super heavy. Hil en ik hebben de arts geholpen met het uitdelen van de medicatie aan de mensen die het het meest nodig hadden. Denk daarbij aan weeskinderen die niemand hebben en waarvan een waarschijnlijk een vergevorderde vorm van kanker had zonder mogelijkheid om naar een ziekenhuis te gaan, een verstandelijk beperkt meisje dat door de hele groep verstoten is en alleen weet dat ze haar hand moet opsteken om heel misschien iets te krijgen (ze was te smerig om te verwoorden, met heel vieze kleren, overal was ze zich aan het krabben, super mager en haar gebit praat ik niet eens over) en een jonge jongen van pas 27 jaar die waarschijnlijk lepra heeft (zag je aan de verwrongen handen). Dit mocht nog niet bekend worden omdat hij dan meteen verstoten zou worden, maar moest ook snel behandeld worden omdat anders waarschijnlijk de hele tribal besmet zou raken. Ook hadden heel veel kinderen "dreadlocks" en bruinig haar, dat staat voor een vitaminen en mineralen tekort en te eentonig voedsel.
Hilde, ik en de arts gaan proberen om iedere maand een bezoek te brengen aan deze tribal en dan weer medicatie uit te delen en ernstige gevallen door te verwijzen (als daar een mogelijkheid toe is).
Daarna hebben we het nog heel gezellig gehad met de meiden. Toen we donderdagochtend afscheid wilden nemen, bleken de Amerikaanse vrijwilligers een lam te hebben gekocht. Die moest dus 10u mee terug reizen naar Chennai in een volgepropte jeep (met maar liefst acht mensen). Natuurlijk moest ik me hiermee bemoeien. Nadat ik het lammetje kalm genoeg had gekregen, heb ik het laten blinddoeken waardoor het minder eng voor hem is. Ik krijg nog te horen hoe de reis is afgelopen, dus ben heel benieuwd..
'S middags om 2u hebben we afscheid genomen van Anita, die we niet meer voor haar vertrek zien, en zouden we naar Bangalore afreizen met de arts. Uiteindelijk werd het vertrek, maar, een half uur uitgesteld omdat de achterdeur van de jeep gemaakt moest worden. Toen we uiteindelijk op weg waren, was er iets mis met een band. Dus werden Hilde en ik gedropt bij pastoor Jon en brother James zijn huis, zodat de jeep gemaakt kon worden. Dit was wel heel leuk, omdat er bij het huis van brother James allemaal weeskinderen waren en een boel honden en katten. Dit eindigde voor mij dus in een wandeling met beide honden gevolgd door een stapel heel erg gezellige weeskinderen. We hebben ons echt vermaakt en waren een hele bezichtiging voor de buurt, die dit beeld hilarisch vonden. Deze ontspanning heeft me echt goed gedaan, aangezien ik toch wel veel last heb van heimwee, hoe leuk het hier ik is. Ik mis mijn familie, vrienden en dieren ontzettend erg. Maar het ongedwongen contact met de dorpelingen en het spelen met de dieren maakt veel goed.
Uiteindelijk konden we om half 5 vertrekken naar Bangalore, heerlijk in de spits dus. Om 20u waren we bij het huis van de dokter en zijn we amerikaans pizza gaan eten in een restaurant. Echt klef en niet zo lekker als je al heel lang niks gegeten hebt en dan zoiets vettigs neemt. Het ijsdessert was trouwens wel overheerlijk;).
Ik ga maar weer eens stoppen met mijn verhaal, want ben echt moe en Hilde en ik zijn van plan vanalles te gaan ondernemen dit weekend in Bangalore en daar heb ik voldoende energie voor nodig.
Weltruste alvast (al duurt het slapen gaan bij jullie vast nog heel lang, haha), en tot mijn volgende bericht. Bedankt voor alle super reacties, ik vind het echt heel lief en het geeft me veel steun.

Love you all, Xx Robbin

  • 24 Februari 2011 - 18:47

    Magda:

    Wauw Robbin, wat een verhaal. Knap hoor hoe je van de een situatie in de andere terecht komt. Van vrolijke avonturen tot enorme ellende.
    Het pittig gekruid eten zou echt iets voor Ewout zijn. Hoe scherper hoe liever. Zorg dat je niet te veel last van je heimwee krijgt want we willen nog graag heel veel sappige verhalen van je lezen. Geniet van je weekend. We zullen a.s. zondag tijdens de kinderoptocht een lekker pilske op je drinken.
    Lieve groetjes Ewout, Yfke, Myrthe en Magda

  • 24 Februari 2011 - 22:15

    Trudy:

    Lieverds!
    Wat een geweldige verhalen weer :D!! Het lijkt net een of andere speelfilm of een spannend boek! Echt geweldig! Ook mooi dat jullie zelfs zo tussen de echt arme mensen kunnen en mogen werken. Al lijkt me dat ook wel confronterend en misschien wel wat eng (is er een grote besmettings kans van ziekten daar?) .
    Meid, ik kan me ook echt heel goed voorstellen dat je erg heimwee hebt, maar gelukkig zijn jullie wel samen, hebben jullie ook echt steun aan elkaar en bestaat er nog altijd zoeits als msn/skype/bellen enz! Hou je daaraan vast! Koppie op! Want wat jullie nu kunnen meemaken is zo'n enorme ervaring! Je leert er zoveel van. Niet alleen voor je studie, maar ook van de mensen daar en je leert vooral jezelf ook heel goed kennen! Dat zijn echt ervaringen die zeker niet iedereen kan opdoen en het biedt zoveel moois!

    Ik ben ook weer heeeel benieuwd naar jullie foto's :D! Dan heb ik ook een beetje een beeld van waar jullie ongeveer allemaal uithangen haha!

    Lieverds, geniet ervan! Ik geniet in ieder geval volop van jullie!!
    Geef die leuke zus van mij een dikke knuffel en voor jullie allebei een hele dikke zoen!!
    Veel liefs, XX trudy

  • 24 Februari 2011 - 22:28

    Pap:

    Inmiddels weer terug lees ik dit leuke verhaal.
    Dus nog steeds elke dag nieuwe ervaringen in India, alleen het eten lijkt wat saai, alhoewel banaan met pindakaas??? en dan ook nog presenteren als aanrader, nou zeg. (ha ha). Wat betreft de "GOD -discussies". Met fanatieke gelovigen, christen, islamiet of "what ever", kun je dit beter achterwege laten. Gelijk of begrip krijg je toch niet, slechts frustraties en aangezien je hun geen gelijk geeft hebben zij er ook niet veel aan. Dus niet doen. Hier zijn we inmiddels van de kou in de regen belandt, dus ook niet echt geweldig. Volgende week zaterdag begint onze ski vakantie, sinds lange tijd, zonder jou. Jammer, maar je kunt niet alles hebben. We halen dit volgend jaar wel weer in. Geniet in Bangalore!!
    Groetjes, Pap

  • 25 Februari 2011 - 07:09

    Marij:

    Wat een story, je moet misschien een sabbaticall nemen na je stage om op verhaal te komen en je verhalen te gaan schrijven. Marlie zal enorm genieten van je verhalen ( ik natuurlijk ook ) maar zij kan er zich wat bij voorstellen en bart natuurlijk ook. Wat een diepgaande gesprekken voeren jullie tussen de bedrijven door. ik vraag me af hoe lang het duurt eer je weer aan de NMW (Nieuwe Manier van Werken ) van Orbis gewend zal zijn. Dat zal ook wel weer wennen. het is ook leuk om de reacties te lezen van je vrienden en verdere familie. wat betreft het eten , wie had gedacht ( jij die zo van hollands eten houdt ) dat je nog eens zoveel vreemd eten voorgeschoteld kreeg. laats las ik een reactie van je zus Meghan ,dat is zo;n apart taaltje dat het even tijd kost om te snappen wat ze nu eigenlijk wil zeggen .maar uiteindelijk snap ik het wel. Hier een typische vraag van mij , hoe doen jullie daar de was ? ha ha heel veel groetjes en geniet van het vrije weekend . de Latjes.

  • 25 Februari 2011 - 11:16

    -Diego-:

    hey sunshine!!!

    ik heb net met nieuwsgierigheid je nieuwe verslag gelezen.
    dus het was een heavy week bij jullie!
    pfff was ik ook maar daar...
    bij jullie is tenminste nog wat actie!!
    hier bij ons is het the same old story.
    mucho regen en mucho niks te beleven hier.
    dus jullie gaan dit weekend weer naar bangalore...
    het lijkt me een bruisende stad.
    weet je dat er maar liefs 4 bioscoopen daar liggen!
    misschien iets voor jullie dit weekend?
    ik had nog geprobeerd je te pinpointen
    met google earth maar dat is een naald in een hooiberg
    zonder gps coordinaten. jammer...

    en dan ga je me ook nog aan de haak met een gelovige!
    whahahaha... dat is echt weer iets voor jou he rebel!
    is ook niet leuk dat anita dat over je oma zij!
    ??? staat niet in de bijbel dat god van alle mensen houd!
    ik zeg maar zo...
    religion is like the american dream.
    because you've got to be asleep to believe it....

    ps: ik had laatst mijn server aan gezet.
    die start automatisch de skype aplicatie.
    dan ben ik wel online maar niet bij de computer.
    en zag ik ook nog dat je me had proberen te bereiken.
    ik ben zaterdag en zondag online i promiss!!!
    dan ga ik je het hemd van je lijf vragen! hihihi

    groetjes Diego Xx

  • 25 Februari 2011 - 12:44

    Mam:

    Wat een verschrikkelijk tries verhaal over dat verstandelijk beperkt meisje, mijn hart stroomt over. Zou haar zo naar Nederland kunnen halen. Dit zijn de confrontaties die ik je wilde besparen. Misschien weer een levensles voor jou ,maar ellendig dat dit soort dingen in de 21e eeuw nog voorkomt. Je moet dit weekend in Bangalore maar vanalles kopen voor als je de volgende keer naar die tribal gaat voor die arme mensen. Handige en praktische spullen waar ze iets aan hebben. We maken het geld wel aan je over. Op deze manier weten we zeker dat dit liefdadigheidsgeld goed terecht komt. Ik ben blij dat je je dierenliefde hebben kunnen bevredigen met het uitlaten van de dogs vd Pastoor. Moet je maar vaker naar toe gaan, vinden de weeskinderen vast ook leuk. En volhouden meid. Dat je heimwee zou krijgen wisten jij en ik al, maar het is een levenservarig waar je nog over verteld als je 80 bent. Wij missen je uiteraard ook ontzettend en de skivakantie zal zeker anders zijn zonder jou gezellig geklets erbij. Maar zoals al in de mail vermeld proberen we dit jaar in decmber nog eens te gaan als jij erbij bent. Als Anita niet meer de hoofdkok is dan kunnen Hilde en jij glukkig weer hutspot maken, niet te pittig. Ik hoop dat je nog een ui kunt vinden in jullie groentetuintje. Verder samen veel steun en plezier en tot skype. xxx mam

  • 25 Februari 2011 - 16:14

    Carolien:

    Weer een spannend verhaal. Ik betrap me er op dat ik steeds uitkijk naar een nieuw verhaal van jou. Je hebt weer heel wat meegemaakt. Voor ons blijft het toch moeilijk om er een voorstelling van te maken hoe het werkelijk is daar. Die arme kinderen en zieke mensen, waar maken wij ons
    soms druk om? Ik denk dat Ger
    het eten daar wel heel lekker zal vinden, je weet dat hij alles altijd wil uit proberen. We gaan ons langzaam voorbereiden op de vakantie en hoop dat het weer en de kwaliteit van de sneeuw goed is, is voor mij heel belangrijk. We zullen je wel missen, maar volgend jaar mischien weer met z'n allen. heel veel groetjes en veel succes.

  • 25 Februari 2011 - 18:56

    Vanessa:

    Hey meis,

    Jeetje wat een verhaal over die tribal... Kan me bijna niet voorstellen hoe je, je voelt als je tegenover dergelijke armoede staat... Heftig...

    Het eten lijkt me niet echt geweldig... Blij dat je geen 100% vegetariër meer bent? Of is er genoeg keuze, als je geen vlees wilt eten?

    Gelukkig nu een beetje ontspanning aankomend weekend... Ik wil trouwens ook wel doneren op jou rekening voor de arme mensjes daar...

    Diego gaat vanavond op pad met je zus... Hij moet toch een van de Budies meenemen, toch? Ik had al afgesproken met Gesina.
    Ik heb Gesina trouwens in contact gebracht met Ward en hij rijd Odi nu bij. Het gaat super goed!

    En ik heb ook nog met een collega, die ook landgoed heeft daar bij Zelda in de buurt, gehad over die 2 wilde paardjes die achter jou en Zelda aangelopen waren gehad. Hij was gaan kijken maar zag ze niet meer. Hij zou het nog in de vergadering van het landschapsbeheer inbrengen....

    Ik mis je en tot jou volgende verslag... Ik heb wel Skype maar ik mis altijd de oproepen...

    X

  • 26 Februari 2011 - 17:24

    Marlie:

    Hoi lieve Robbin,
    Ik lees je verhaal nu pas omdat ik mijn eigen computer nog niet opgestart had en vrijdag had ik vrij, dus op mijn werk heb ik je mail nog niet gekregen. Kind wat maak je toch veel mee. Houd je ook een dagboek bij. Je maakt nu zoveel mee dat kun je onmogelijk onthouden allemaal. Als ik jou was zou ik dat doen. Je hebt er naderhand ontzettend veel plezier van, ik hoor je al roepen "o ja dat was toen en toen dat was ik al bijna helemaal vergeten". Robbin denk je ook aan je vitamientjes want alleen maar Nutela lijkt mij niet echt gezond. Gisteren was het hier geen mooi weer. Miezel regen , soms mistig niet om echt vrolijk van te worden. Vandaag was het beter. De drie zusjes zijn weer gaan inkopen doen in Sittard en daarna, lach niet hebben we een potje gekaart samen met Hub. Wij worden oude besjes. Schrijf eens wat voor een Indiase kleren je gekocht hebt. Robbin als je nog een sponsor nodig hebt voor de allerarmste mensen dan ben ik ook van de partij. Laat dan iets horen via de e mail van Mam of die van mijzelf. Blijf genieten van die andere wereld waar je nu in leeft, niet iedereen heeft de gelegenheid om dit mee te maken. Wij blijven hier allemaal je avonturen volgen. En met dat skypen kun je ons ook op de voet volgen, dus je hoeft niets van ons te missen. Wat hebben jullie in Bangalore bekeken? ik heb op Internet gezien dat dit een super moderne stad is. Je leeft nu dus 2 levens, een middeleeuws en een modern city leven. Bangalore was deze week ook op de tv er waren mensen aan het protesteren omdat ze geen kaartjes meer kregen voor een wedstrijd voor ik dacht honkbal. Het moet bijzonder zijn geweest anders was het bij ons niet op het nieuws geweest. Heb je al een boek gelezen. En de TV mis je zeker helemaal niet. Ik deed dat tenminste nooit als ik ver op vakantie was.Ik wacht met veel plezier op je volgende verslag. Heel veel lieve groeten van Marlie

  • 26 Februari 2011 - 18:22

    Tom:

    Hey Robbin!

    Heb je verhalen eens gelezen en vind het echt super wat je mee maakt! Helaas zitten er ook de niet leuke dingen bij, maar deze zullen vast een levensles zijn/worden voor je!

    Ik zou zelf ook gefrustreerd raken over het geloof, waar zij in geloven en wat voor jou natuurlijk niet leuk is om te horen! Lijkt me erg moeilijk om mee om te gaan.. hebben zij echter wel begrip voor jou en hoe jij over de zaken denkt??

    Probeer nog zoveel mogelijk van je tijd daar te genieten, ondanks het vele heimwee!

    xx

  • 04 Maart 2011 - 16:16

    Marika:

    Beste Robbin,
    Wat een triest verhaal van die mensen die verstoten worden, maar wel geweldig dat je iets voor hun kunt betekenen. Dat verhaal over dat lam vind ik ook heavy, was niks voor mij. Vervelend van je heimwee maar probeer toch te genieten. Later denk je met weemoed terug aan deze periode, het is een geweldige levenservaring die je sterker in het leven laat staan. (volgens mij moet ik filosoof worden (ha, ha). Hier hangt in ieder geval carnaval in de lucht. Vanmiddag is scholierencarnaval en daarna gehts loos voor de oudjes. Ik hoop in ieder geval dat je een leuk weekend hebt gehad. Je verhalen zijn trouwens geweldig om te lezen. Misschien kun je ze na thuiskomst bundelen.
    Liefs van Marika and men

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robbin

Sometimes a b.f.f makes you go W.T.F but with out them we'd all be a little less richer in our lifes ..

Actief sinds 22 Jan. 2011
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 31742

Voorgaande reizen:

03 Februari 2011 - 08 Juli 2011

Mijn eerste buitenlandse stage!

Landen bezocht: